·
Menakrifkan jisim sesuatu objek
dengan melakukan perubahan bentuk (keherotan) semasa aksi berlaku.
·
Untuk menampakkan ilusi berat
dan nilai terhadap watak yang bergerak.
·
Digunakan untuk menambah kesan
tidak kaku pada bentuk tubuh yang bertujuan mencapai komedi pada persembahan.
ANTICIPATION
·
Aksi / persediaan sebelum
melakukan sesuatu aksi.
·
Membantu untuk mengarahkan mata
audien kearah aksi yang akan berlaku.
·
Anticipation + motion hold :
digunakan untuk ‘’announcing the surprise’’
·
Semakin banyak anticipation,
semakin kurang kejutan ( cerita seram kurang anticipation)
·
Contoh : ekspresi muka atau
pergerakan lengan / kaki pada permulaan sebelum berlari.
STRAIGHT-AHEAD & POSE TO POSE ACTION
·
Idea asasnya adalah setiap
bahagian pada sesuatu objek akan bergerak pada kelajuan yang berbeza bergantung
kepada jisim masing-masing.
STRAIGHT-AHEAD ACTION
·
Melukis lukisan pertama hingga
lukisan seterusnya.
·
Kelemahannya adalah kehilangan
saiz volume / nilai dan juga komposisi
·
Kelebihannya adalah lukisan nampak
lembut.
POSE TO POSE ACTION
·
Melukis lukisan utama ( key
drawing )
FOLLOW-THROUGH & OVERLAPPING ACTION
·
Penamatan aksi dan membangunkan
hubungan kait antara aksi seterusnya.
· Terdiri daripada reaksi
karektor selepas melakukan sesuatu aksi.
·
Biasanya digunakan untuk
memberitahu audien apa yang karektor rasa selepas aksi.
·
Mengandungi pelbagai motion
yang mempengaruhi, yang ditambah serta bertindan dengan posisi karektor.
SECONDARY ACTION
·
Mengandungi pergerakan yang
kecil yang berkait dengan aksi utama
atau yang paling menonjol.
·
Aksi kepada sesuatu objek /
karektor yang terhasil dari aksi lain
·
Contoh : Kuda berlari ( primary
motion )
( bulu dibelakang tengkuk,
ekor bergerak-gerak)
SLOW-IN & SLOW-OUT
·
Dalam dunia sebenar, tidak ada
objek yang bergerak dalam kelajuan yang seragam.
·
Proses ini akan menghasilkan
peningkatan dan pengurangan kadar pergerakan .
·
Permulaan yang perlahan pada
aksi dan mula laju pada pertengahannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan